TORSDAG Bæredygtig udvikling i dagtilbud og grundskole 

Skal vi sætte FN's Verdensmål på skoleskemaet som et særskilt fag? Kan og skal børnehavebørn forholde sig til smeltende isbjerge og embalagespild? Og hvordan understøtter vi bæredygtig dannelse i børnehøjde, så engegement og handlekompetence vinder over uenighed mellem de klimahellige og de, der ikke har råd til at sætte bæredygtighed øverst på indkøbslisten? 

9.00 - 12.00 Torsdag formiddag

09.00 - 09.30

Velkomst og morgensang v/ Uddannelsesdebattens værter og højskoleforstander Jesper Vinter, Seniorhøjskolen Nørre Nissum.

 

Introduktion af dagens 'reportere', der går på jagt efter 'Dagens bedste nyheder om bæredygtig (ud)dannelse':

  • Mads Tudvad, Den grønne studenterbevægelse og talsmand for Uddannelser for fremtiden
  • Thomas Ravn-Pedersen, Verdens bedste nyheder
  • XX
09.30 - 10.15

Keynote Opdragelse til livsmod og bæredygtighed,

Per Schultz Jørgensen, forfatter og professor emeritus ved AU taler med udgangspunkt i sin bog Opdragelse til livsmod og bæredygtighed.

Livsmod og bæredygtighed er de vigtigste kernebegreber i opdragelsen. For selvom de voksne har ansvaret, så forholder børnene sig alligevel til klimaforandringerne – og ved, det handler om deres fremtid. Derfor må vi hjælpe dem med at udvikle et indre kompas, så de kan handle med ansvar, dømmekraft og selvstændighed?

Læs mere om Pers keynote her

10.15 - 10.30

Formiddagspause

10.30 - 11.15

Debat: Bæredygtighed – hvad har det med skolen at gøre?

Suna Christensen, antropolog, phd. og forfatter møder Merete Riisager, forfatter og tidligere undervisningsminister i en debat skolens ansvar for børnenes dannelse til et mere bæredygtigt samfund. 

De har begge bidraget til debatten gennem bøgerne Bæredygtig Undervisning og Selvbyggerbørn - hvordan vi overlod en generation til at opdrage sig selv

 

11.15 - 12.00

Debat: Stemmer fra praksis
  • Elisa Rimpler, formand BUPL
  • Gordon Ørskov Madsen, formand DLF
  • XX, formand Danske skoleelever
  • Jens Ive, næstformand for KL’s Børne- og Undervisningsudvalg, 

12.00 -13.00 Frokostpause

Info om forplejning på vej

Besøg vores bog- og vidensmarked i frokostpausen. 

13.00 - 14.30 Vælg din workshops

  • Titel Uddannelse for bæredygtig udvikling i grundskolen (UBU) – fra forskning til praksis og praksis til forskning
    Indhold

    Når vi skal udvikle ny viden og finde ud af, hvordan vi bedst arbejder med uddannelse for bæredygtig udvikling i grundskolen (UBU) - så må det ske i samspillet mellem praksis og forskning. 

    I denne workshop inviterer vi praktikere og forskere til at se på konkrete udfordringer og løsninger, der alle udspringer af praksis. Sammen undersøger vi, hvordan vi kan blive klogere på og bedre til at håndtere disse aktuelle udfordringer med aktuelle løsninger. Og hvordan vi tør anvende forskningen kritisk. 

    Danmarks Pædagogiske Universitet er værter – og inviterer alle interesserede deltagere med ind i debatten. 

    Workshoppen faciliteres af:

    • Jonas Andreasen Lysgaard, Ph.d. Lektor AU, DPU
    • Nadia Rathje, Ph.D. studerende AU, DPU og tidligere leder Den Grønne Friskole
    • Mathilda Brückner, Ph.D. studerende, Center for Grundskoleforskning, SDU
    • Daniel Kardyb, Ph.D. studerende AU/DPU

     

    Tid og lokale

    Kl. 14-30 - 15.00 i lokale xx

    Workshopejer

     DPU 

     

  • Titel Lyd, Lys og frisk luft – sådan skaber vi et bæredygtigt indeklima 
    Indhold  Er du en af dem, der har hørt at indeklima er vigtigt, men synes det er lidt kedelig og ligger langt fra din hverdag med pædagogiske og didaktiske overvejelser? Måske synes du at koblingen til elevernes trivsel og læring er svær at få øje på? Og ikke mindst svær at handle på!

    Så er denne workshop noget for dig. Indeklima er nemlig meget mere end ventilationsanlæg og efterklangstid. På DCUM’s workshop sætter vi indeklimaet i spil, så det bliver konkret og giver mening i en pædagogisk hverdag. Målet er at skabe det bedst mulige undervisningsmiljø, som både gavner elevernes læring og de voksnes arbejdsmiljø. 

    Workshoppen bygger på det bedste fra DCUMs varierede arbejde med indeklima, og vil gennem oplæg, dialog, gode eksempler & quiz med AHA-oplevelser give deltagerne indblik i det potentiale der ligger i at arbejde pædagogisk og bæredygtigt med indeklimaet, og udnytte de muligheder der ligger i de fysiske omgivelser.  

    Som deltager på workshoppen får du: 

    • Viden om indeklima i en pædagogisk kontekst
    • Gode praksiseksempler, hvor pædagogiske overvejelser smelter sammen med det gode indeklimavalg
    • Ideer og redskaber til at arbejde videre med at udnytte omgivelsernes vitaminer til fordel for eleverne
    Tid og lokale

    Kl. 14-30 - 15.00 i lokale xx

    Workshopejer

     Dansk center for undervisningsmiljø (DCUM)

     

  • Titel Håbets og handlingens pædagogik

    Indhold

    Indhold på vej...

    Tid og lokale

    Kl. 14-00 - 15.00 

    Workshopejer


     

  • Titel Klimaambassaden
    Indhold

     Indhold på vej...

    Tid og lokale

    Kl. 14-30 - 15.00 i lokale xx

    Workshopejer

     

     

  • Titel Bæredygtig dannelse – hvordan?
    Indhold

    Danmarks Lærerforening  inviterer til en drøftelse af, hvad der skal til i folkeskolen og i undervisningen, førend eleverne dannes bæredygtigt. Kom og hør, hvordan Danmarks Lærerforening ser på bæredygtig dannelse i folkeskolen.

    Deltag - og lad os sammen blive klogere!

    Tid og lokale

    Kl. 14-30 - 15.00 i lokale xx

    Workshopejer

    Danmarks Lærerforening

14.45 - 15.30 Eftermiddagens keynote


14.45 - 15.30 Keynote  Bæredygtighedens pædagogik,

Jonas Andreasen Lysgaard, phd og lektor ved DPU, AU 

Læs mere om Jonas' keynote her

15.30 - 15.45

Eftermiddagspause

Hent en kop kaffe på vej til din videns- og samtalesalon

15.45 - 16.30 Vælg din videns- eller samtalesalon

  • Titel FN's verdensmål - hvordan skal de fylde på skoleskemaet?
    Indhold og deltagere Skal FN's Verdensmål for bæredygtig udvikling på skoleskemaet som separat fag, indgå i valgfrie temauger - eller skal vi ophøje dem til det centrale grundlag for al skolens arbejde? Vi tager diskussionen.
    Tid og lokale Kl. 15.45 - 16.30 i lokale xx
    Modetator

     Alexander von Öttingen

     

  • Titel Det dobbelte kram - vejen til social bæredygtighed
    Indhold og deltagere               Indhold på vej
    Tid og lokale Kl. 15.45 - 16.30 i lokale xx

    Modetator

    Birte Ebbensgaard, forstander Kongensgaard Efterskole

     

  • Titel
    Indhold og deltagere  
    Tid og lokale Kl. 15.45 - 16.30 i lokale xx

    Modetator

     

     

  • Titel
    Indhold og deltagere  
    Tid og lokale Kl. 15.45 - 16.30 i lokale xx

    Modetator

     

     

  • Titel
    Indhold og deltagere  
    Tid og lokale Kl. 15.45 - 16.30 i lokale xx

    Modetator

     

     

16.30 - 17.00 Dagens bedste nyheder ...



16.30-16.50 Tre reportere opsummerer ’Dagens gode nyheder’ – og helt konkrete handlingsforlag til bæredygtig udvikling i et børneperspektiv.
  • XX 
  • Thomas Ravn-Pedersen, Verdens bedste nyheder
  • Mads Tudvad, Den grønne studenterbevægelse og Udannelser til Fremtiden

16.50-17.00

Brobygning til fredag:

Hvad kan vi glæde os til i morgen?

Anja Bo spørger Harald Mikkelsen, rektor VIA, hvad han ser mest frem til, når vi fredag debatterer ungdoms- og videregående uddannelse i et bæredygtighedsperspektiv.

 

18.00 - 00.00 Aftenens program

Uddannelsesdebatten runder dagen af med netværksmiddag og fantastisk koncertoplevelse. Det kræver særskilt billet. Køb dem her (link)

18.00 - 20.30 Netværksmiddag Køb billet her fra 1. maj

20.30 -21.30

Koncert med bandet Jonah Blacksmith

Glæd dig til at opleve Jonah Blacksmiths nærvær, uforfalsket spilleglæde og vedkommende sange.

Køb billet her fra 1. maj 

 

21.30 - 00.00

Fest og musik i folketeltet.

Alle er velkomne, det kræver ikke særskilt billet