Åndelig oprustning efterspørges – men hvordan tager den sig ud? Ning de Coninck-Smith guider os gennem historien om idealet om åndelig oprustning og udfordrer vores tro, håb og viden: Hvordan kan det lade sig gøre i dag – og er vi egentlig enige om, hvilken krise eller hvilken krig vi søger at ruste os imod?
Lyt til Ning de Coninck-Smiths oplæg her
I en tid, hvor information er overalt, men forståelse er en mangelvare, må vi spørge: Hvad er viden egentlig i dag? Hvordan skal elever, studerende, lærere og undervisere forholde sig til viden, AI, færdigheder, mestring, læring og undervisning i den nye virkelighed?
Hør paneldebatten om vidensbegrebet
Den politiske samtale er blevet digitaliseret, det danske samfund er blevet mere ulige, og verden er blevet mere usikker. Men midt i krisetegnene findes også nøgler til forandring: uddannelse og dannelse. Hvilke pligter har vi som borgere i et demokrati, og hvilken rolle spiller uddannelsessystemet?
Hør Michael Bang Petersens oplæg om håb og demokrati
Lærerens rolle i samfundet, i skolen og for den enkelte elev har gennem tiden været i konstant udvikling. I dag formes lærerens identitet af fagfornyelsen i folkeskolen og de mange krav og forventninger fra både politikere, forældre, elever og kolleger, lærere mødes af dagligt. Hvordan kan vi i fællesskab styrke lærerfagets attraktivitet og fremtid?
Få perspektiver på lærerens rolle
Hvad er det egentligt for et dannelsesideal, vi har i dag, og hvilken rolle spiller skolen i at danne vores børn og unge til samtiden? Hvordan danner vi til åndelig/sjælelig oprustning, fremtidens arbejdsmarked, demokratiske borgere, danskere i verden og mennesker, der skal tro, håbe og vide – at størst af alt er kærligheden?
Hør panelsamtalens diskussion af dannelsesidealet
Vi hører tre Unge taler, som i samarbejdet med talerskolen RØST har brugt to dage på at lave talerne. Derefter reflekterer fire politikere over pointer fra de tre taler.
Lyt til de tre Unge taler
I februar 2025 udgav Trivselskommissionen rapporten ”Et dansk svar på en vestlig udfordring”. Rasmus Meyer reflekterer over den debat, der siden kommissionens afslutning har været om trivsel – og om han er blevet opmærksom på ny viden, nye nuancer og pointer, der kan støtte trivslen blandt børn og unge.
Lyt og se Rasmus Meyers oplæg om trivsel
Vi taler om fællesskaber, som en måde at fremme trivsel blandt børn og unge. Hvad betyder det egentlig at høre til, og er forventningerne til fællesskabers kraft for store? Christian Hjortkjær og Rasmus Meyer mødes i en samtale, hvor referencer til Kierkegaard, Hal Koch og Grundtvig fletter sig ind i egne erfaringer med fællesskabets berusende og begrænsende karakter.
Hør en velfunderet diskussion om fællesskab
Når AI kan svare på opgaverne – hvad skal vi så lære, og hvordan skal vi måle det? Nu når kunstig intelligens kan skrive essays, løse ligninger og analysere tekster på sekunder, bliver det relevant at stille spørgsmålet: Hvad er formålet med eksamen? Hvordan påvirker eksamen læring, motivation og undervisning – og hvordan vi kan gentænke karakterer, optagelsessystemer og vurderingsformer i en ny virkelighed?
Hør en refleksion over AIs inflydelse på eksamener
I denne session interviewede Line Gertsen Børne- og Undervisningsminister, Mattias Tesfaye, som var på live fra Christiansborg.
Lyt til interviewet med Mattias Tesfaye
Hvilken betydning har det for udsynet, for lærelysten og for evnen til at engagere sig i samfundet, at vi håber? Hvad skal vi tro på, når vi taler om fremtiden, unge, uddannelse og dannelse? Hvad giver os egentligt håb, når verden opleves kompleks, fyldt med krig og krise, og løsningerne ikke ligger lige for?
Lyt med til en samtale om håbet
Lyt med når Uffe Elbæk gæster Peter på Uddannelsesdebatten til en samtale om bl.a. KaosPiloterne, pædagogiske mindsæt, innovationsmodeller, anti-estasblishment, anti-kapitalisme, forandring og fremtiden, tro, håb og handling eller mangel på samme.