Uddannelsesdebatten 2025: Tro, håb & viden

Her kan du gense oplæg, debatter og samtaler fra Uddannelsesdebatten 2025. Lyt også til podcasts, der blev optaget på Samtalescenen. God fornøjelse!

Gense torsdagens oplæg fra Festsalen

Ning de Coninck-Smith taler til Uddannelsesdebatten

Åndelig oprustning

Åndelig oprustning efterspørges – men hvordan tager den sig ud? Ning de Coninck-Smith guider os gennem historien om idealet om åndelig oprustning og udfordrer vores tro, håb og viden: Hvordan kan det lade sig gøre i dag – og er vi egentlig enige om, hvilken krise eller hvilken krig vi søger at ruste os imod?

 

Lyt til Ning de Coninck-Smiths oplæg her

Fire personer sidder og snakker

Hvad er viden – og hvad gør vi med den?

I en tid, hvor information er overalt, men forståelse er en mangelvare, må vi spørge: Hvad er viden egentlig i dag? Hvordan skal elever, studerende, lærere og undervisere forholde sig til viden, AI, færdigheder, mestring, læring og undervisning i den nye virkelighed?

 

Hør paneldebatten om vidensbegrebet

Mand står på scene og snakker

Er der håb for demokratiet?

Den politiske samtale er blevet digitaliseret, det danske samfund er blevet mere ulige, og verden er blevet mere usikker. Men midt i krisetegnene findes også nøgler til forandring: uddannelse og dannelse. Hvilke pligter har vi som borgere i et demokrati, og hvilken rolle spiller uddannelsessystemet?

 

Hør Michael Bang Petersens oplæg om håb og demokrati

Mennesker står ved podier og snakker

Lærer – et kald, et fag, en fremtid

Lærerens rolle i samfundet, i skolen og for den enkelte elev har gennem tiden været i konstant udvikling. I dag formes lærerens identitet af fagfornyelsen i folkeskolen og de mange krav og forventninger fra både politikere, forældre, elever og kolleger, lærere mødes af dagligt. Hvordan kan vi i fællesskab styrke lærerfagets attraktivitet og fremtid?

 

Få perspektiver på lærerens rolle

Fire personer sidder og snakker

Dannelsesidealet

Hvad er det egentligt for et dannelsesideal, vi har i dag, og hvilken rolle spiller skolen i at danne vores børn og unge til samtiden? Hvordan danner vi til åndelig/sjælelig oprustning, fremtidens arbejdsmarked, demokratiske borgere, danskere i verden og mennesker, der skal tro, håbe og vide – at størst af alt er kærligheden?

 

 

Hør panelsamtalens diskussion af dannelsesidealet

Tre unge mennesker står på scene og snakker

De Unge taler og politikers refleksioner over talerne

Vi hører tre Unge taler, som i samarbejdet med talerskolen RØST har brugt to dage på at lave talerne. Derefter reflekterer fire politikere over pointer fra de tre taler.

 

 

 

 

Lyt til de tre Unge taler

Gense fredagens oplæg fra Festsalen

Mand står på scene og snakker

Trivsel - hvad nu?

I februar 2025 udgav Trivselskommissionen rapporten ”Et dansk svar på en vestlig udfordring”. Rasmus Meyer reflekterer over den debat, der siden kommissionens afslutning har været om trivsel – og om han er blevet opmærksom på ny viden, nye nuancer og pointer, der kan støtte trivslen blandt børn og unge.

 

 

 

 

Lyt og se Rasmus Meyers oplæg om trivsel

Tre personer sidder og snakker

Fælleskabets kraft

Vi taler om fællesskaber, som en måde at fremme trivsel blandt børn og unge. Hvad betyder det egentlig at høre til, og er forventningerne til fællesskabers kraft for store? Christian Hjortkjær og Rasmus Meyer mødes i en samtale, hvor referencer til Kierkegaard, Hal Koch og Grundtvig fletter sig ind i egne erfaringer med fællesskabets berusende og begrænsende karakter.

 

 

 

Hør en velfunderet diskussion om fællesskab

Fire personer og moderator snakker på scene

Eksamen i opbrud – hvad skal vi måle, og hvorfor?

Når AI kan svare på opgaverne – hvad skal vi så lære, og hvordan skal vi måle det? Nu når kunstig intelligens kan skrive essays, løse ligninger og analysere tekster på sekunder, bliver det relevant at stille spørgsmålet: Hvad er formålet med eksamen? Hvordan påvirker eksamen læring, motivation og undervisning – og hvordan vi kan gentænke karakterer, optagelsessystemer og vurderingsformer i en ny virkelighed?

 

Hør en refleksion over AIs inflydelse på eksamener

Mattias Tesfaye på zoom-opkald

Samtale med Mattias Tesfaye

I denne session interviewede Line Gertsen Børne- og Undervisningsminister, Mattias Tesfaye, som var på live fra Christiansborg.

 

 

 

 

Lyt til interviewet med Mattias Tesfaye

Kvinde og mand sidder og snakker

Med håbet forrest

Hvilken betydning har det for udsynet, for lærelysten og for evnen til at engagere sig i samfundet, at vi håber? Hvad skal vi tro på, når vi taler om fremtiden, unge, uddannelse og dannelse? Hvad giver os egentligt håb, når verden opleves kompleks, fyldt med krig og krise, og løsningerne ikke ligger lige for?

 

Lyt med til en samtale om håbet

Lyt til podcasts fra Samtalescenen

Podcasten PETERgogikum

PETERgogikum #51

Lyt med når Uffe Elbæk gæster Peter på Uddannelsesdebatten til en samtale om bl.a. KaosPiloterne, pædagogiske mindsæt, innovationsmodeller, anti-estasblishment, anti-kapitalisme, forandring og fremtiden, tro, håb og handling eller mangel på samme.

Lyt med til en samtale med Uffe Elbæk
Poster for VIAvidere podcast

VIAvidere med Jacob Zakarias Eyermann

Eyermann, forstander ved Diakonhøjskolen, fortæller om tro, håb, viden og drøfter, hvordan åndelig oprustning og åndelige ståsteder spiller ind i uddannelse og praksis på Diakonhøjskolen.
Hør episoden om tro, håb og viden
Podcasten Undervisning og formidling

Lærerundersøgelsen

Podcastvært, Anders Peter Nielsen, snakker om hans Lærerundersøgelsen med Dorthe Krejlgaard og Regitze Flannow for at få deres perspektiver på de skønne og lidt svære ting ved livet som lærer - bl.a. lærernes ønsker, fagfornyelsen og en hel del andet.
Hør afsnittet i "Undervisning og formidling"-podcasten