Med et øget fokus på de voksnes vigtige rolle i børns leg, jævnfør læreplan for dagtilbud og for børnehaveklasse, har den guidede leg fået vind i ryggen.Når de voksne deltager i børns leg styrker vi legekulturen ud fra devisen ”giv legen videre” og mange børn vil i de kommende år få glæde af de voksnes støtte, inspiration og nærvær i legen.
Men er det leg på både børns og voksnes præmisser, der lever videre i den guidede legs legekultur? Er det kun den pæne, tæmmede og sikre leg, der tales om - eller også den vilde, farlige og overskridende leg?
I workshoppen diskuteres forhold mellem kaos og orden, tryghed og farefuldhed som en afgørende dialektik i legens DNA. Denne diskussion af legens væsen mellem sikkerhed og udforskning, leder også hen mod spørgsmålet om livsduelighed og de forestillinger vi gør os om hvad der styrker og ruster børn til livet.
Deltagere:
• Lektor Ditte Alexandra Winther-Lindqvist, DPU, Aarhus Universitet
• Med flere ...
TID: 15.00 - 16.30
LOKALE: Flexika
WORKSHOPEJER: Kirsten Brusgård, Chefkonsulent Aarhus Universitet i samarbejde med DPU.