Se keynotes og debatter om leg på ungdoms- og videregående uddannelser

Vi har samlet alle de spændende oplæg, samtalesaloner og debatter fra Uddannelsesdebattens anden dag her.

Programmet er delt op i mindre bidder - så du let kan orientere dig i tematikker og navne. Du er velkommen til at bruge videoerne i undervisnings- eller kursussammenhæng.

God fornøjelse!.

Anders Kühnau åbner Uddannelsesdebattens anden dag 

'Legen skal have plads i ungdomsuddannelser og i de videregående uddannelse - ja, i hele livet...'

Anders Kühnau, Regionrådsformand i Region Midt, åbner Uddannelsesdebattens anden dag med en tale om legen i ungdoms- og videregående uddannelser.

 

 

keynote-interview: Playing with creativity

Keynote-interview med amerikanske AnnMarie Thomas, University of St. Thomas. I samtale med Anja Bo folder hun fire centrale elemeter i en mere legende tilgang til uddannelse ud.

Keynote: Hvor går grænsen mellem leg og uddannelse – hvis den altså findes?

'Leg i sin reneste form kan ikke være en del af uddannelserne...'

Se med, når Professor Svend Brinkmann og Professor Lene Tanggaard i legene dobbelt-keynote forholder sig kritisk til ideen om mere leg i uddannelsessystemet og selv afslører, hvordan de selv leger. 

 

Uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen

Flyvende kageforme og modet til at fejle er gennemgående temaer i ministerens tale. Hun beder de unge om at vælge mere med hjertet – og huske på, at der er mange uddannelser, der kan føre til målet. 

Lyt med på Uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe Jørgensen  tale på Uddannelsesdebatten 2020.

Hvorfor fan' skal vi lege på uddannelserne?

Debat om legens plads og betydning på ungdoms- og videregående uddannelser. Lyt med, når de vigtigste uddannelsespolitiske aktører diskuterer. 

 

Rikke Toft Nørgård, lektor Aarhus Universitet

Laust Joen Jakobsen, programansvarlig, Playful Learning

Gitte Sommer Harrits, prorektor VIA

Johan Hedegaard Jørgensen, formand for de studerendes fællesråd 

Bo Larsen, rektor Lemvig Gymnasium 

Anders Kühnau, formand reginsrådet i Region Midt 

Ning De Connick Smith, professor Aarhus Universitet

 

Samtalesalon: Når unge leger på kanten

Puttemiddage, baby-splashing og blå bøger, der er langt over stregen.

Mød mobbeforsker Helle Rabøl Hansen og Stine Liv Johansen, legeforsker formand for Medierådet for børn og unge, når de ser bagom legens pæne rygte og præsenterer eksempler på legens onde og destruktive sider.

Jimi Holstebro og Frank Høedt laver visuelt referat af dagens debatter

Høedt & Holstebro samler de vigtigste pointer fra dagen debatter i et grafisk referat. Følg med, når de på en legende måde gengiver de vigtigste - og selv føjer lidt til...

Samtalesalon: Det legende studieliv

Uddannelse er ikke noget, der skal overstås, så det virkelige liv kan begynde. Men hvordan skaber vi et mere legende studieliv, hvor de unge kan trives og blive til nogen og ikke blot til noget...

Samtale om et legende studieliv med professor og ungdomsforsker Noemi Katznelson, prorektor Alexander Von Öettingen, direktør i DEA Stina Vrang Elias og formand for De studerendes Fællesråd Johan Hedegaard Jørgensen.


Samtalesalon: Hjerne, krop og følelser i undervisningen

Se og lyt med, når vi stiller tre skarpte hjerner spørgsmålet:

Har vi i for lang tid givet den kognitive udvikling forrang på bekostning af et mere alsidig lærings- og udviklingssyn, hvor krop og følelser også har en plads?

Professor Svend Brinkmann, Psykolog og forfatter Susan Hart og Gitte Sommer Harrits, prorektor i VIA, diskuterer, hvor i uddannelsessystemet vi tager vare på den følelsesmæssige udvikling, der er forudsætningen for, at elever og studerende kan udvikle disse emotionelle kompetencer? 

 

Keynotespeake: Hjerne, leg og kreativitet – hvordan spiller det sammen?

Fasaner og portugisiske kirkegårde ogkøleskabe og hulemænd er del af Peter Lund Madsen inspirernde oplæg om, hvordan  hjerne, leg og kreativitet spiller sammen?