TORSDAG Bæredygtig udvikling i dagtilbud og grundskole 

Skal vi sætte FN's Verdensmål på skoleskemaet som et særskilt fag? Kan og skal børnehavebørn forholde sig til smeltende isbjerge og embalagespild? Og hvordan understøtter vi bæredygtig dannelse i børnehøjde, så engegement og handlekompetence vinder over uenighed mellem de klimahellige og de, der ikke har råd til at sætte bæredygtighed øverst på indkøbslisten? 

9.00 - 12.00 Torsdag formiddag

09.00 - 09.30

Velkomst og morgensang v/ Uddannelsesdebattens værter og højskoleforstander Jesper Vinter, Seniorhøjskolen Nørre Nissum.

 

Introduktion af dagens 'reportere', der går på jagt efter 'Dagens bedste nyheder om bæredygtig (ud)dannelse':

  • Mads Tudvad, Den grønne studenterbevægelse og talsmand for Uddannelser for fremtiden
  • Thomas Ravn-Pedersen, Verdens bedste nyheder
  • XX
09.30 - 10.15

Keynote Opdragelse til livsmod og bæredygtighed,

Per Schultz Jørgensen, forfatter og professor emeritus ved AU taler med udgangspunkt i sin bog Opdragelse til livsmod og bæredygtighed.

Livsmod og bæredygtighed er de vigtigste kernebegreber i opdragelsen. For selvom de voksne har ansvaret, så forholder børnene sig alligevel til klimaforandringerne – og ved, det handler om deres fremtid. Derfor må vi hjælpe dem med at udvikle et indre kompas, så de kan handle med ansvar, dømmekraft og selvstændighed?

Læs mere om Pers keynote her

10.15 - 10.30

Formiddagspause

10.30 - 11.15

Debat: Bæredygtighed – hvad har det med skolen at gøre?

Suna Christensen, antropolog, phd. og forfatter møder Merete Riisager, forfatter og tidligere undervisningsminister i en debat skolens ansvar for børnenes dannelse til et mere bæredygtigt samfund. 

De har begge bidraget til debatten gennem bøgerne Bæredygtig Undervisning og Selvbyggerbørn - hvordan vi overlod en generation til at opdrage sig selv

 

11.15 - 12.00

Debat: Stemmer fra praksis
  • Elisa Rimpler, formand BUPL
  • Gordon Ørskov Madsen, formand DLF
  • Torben Vind Rasmussen, formand Efterskoleforeningen
  • XX, formand Danske skoleelever
  • Jens Ive, næstformand for KL’s Børne- og Undervisningsudvalg, 

12.00 -13.00 Frokostpause

Info om forplejning på vej

Besøg vores bog- og vidensmarked i frokostpausen. 

13.00 - 14.30 Vælg din workshops

  • Titel Uddannelse for bæredygtig udvikling i grundskolen (UBU) – fra forskning til praksis og praksis til forskning
    Indhold

    Når vi skal udvikle ny viden og finde ud af, hvordan vi bedst arbejder med uddannelse for bæredygtig udvikling i grundskolen (UBU) - så må det ske i samspillet mellem praksis og forskning. 

    I denne workshop inviterer vi praktikere og forskere til at se på konkrete udfordringer og løsninger, der alle udspringer af praksis. Sammen undersøger vi, hvordan vi kan blive klogere på og bedre til at håndtere disse aktuelle udfordringer med aktuelle løsninger. Og hvordan vi tør anvende forskningen kritisk. 

    Danmarks Pædagogiske Universitet er værter – og inviterer alle interesserede deltagere med ind i debatten. 

    Workshoppen faciliteres af:

    • Jonas Andreasen Lysgaard, Ph.d. Lektor AU, DPU
    • Nadia Rathje, Ph.D. studerende AU, DPU og tidligere leder Den Grønne Friskole
    • Mathilda Brückner, Ph.D. studerende, Center for Grundskoleforskning, SDU
    • Daniel Kardyb, Ph.D. studerende AU/DPU

     

    Tid og lokale

    Kl. 14-30 - 15.00 i lokale xx

    Workshopejer

     Danmarks Pædagogiske Universitet

     

  • Titel Lyd, Lys og frisk luft – sådan skaber vi et bæredygtigt indeklima 
    Indhold  Er du en af dem, der har hørt at indeklima er vigtigt, men synes det er lidt kedelig og ligger langt fra din hverdag med pædagogiske og didaktiske overvejelser? Måske synes du at koblingen til elevernes trivsel og læring er svær at få øje på? Og ikke mindst svær at handle på!

    Så er denne workshop noget for dig. Indeklima er nemlig meget mere end ventilationsanlæg og efterklangstid. På DCUM’s workshop sætter vi indeklimaet i spil, så det bliver konkret og giver mening i en pædagogisk hverdag. Målet er at skabe det bedst mulige undervisningsmiljø, som både gavner elevernes læring og de voksnes arbejdsmiljø. 

    Workshoppen bygger på det bedste fra DCUMs varierede arbejde med indeklima, og vil gennem oplæg, dialog, gode eksempler & quiz med AHA-oplevelser give deltagerne indblik i det potentiale der ligger i at arbejde pædagogisk og bæredygtigt med indeklimaet, og udnytte de muligheder der ligger i de fysiske omgivelser.  

    Som deltager på workshoppen får du: 

    • Viden om indeklima i en pædagogisk kontekst
    • Gode praksiseksempler, hvor pædagogiske overvejelser smelter sammen med det gode indeklimavalg
    • Ideer og redskaber til at arbejde videre med at udnytte omgivelsernes vitaminer til fordel for eleverne
    Tid og lokale

    Kl. 14-30 - 15.00 i lokale xx

    Workshopejer

     Dansk center for undervisningsmiljø (DCUM)

     

  • Titel Håbets og handlingens pædagogik

    Indhold

    Indhold på vej...

    Tid og lokale

    Kl. 14-00 - 15.00 

    Workshopejer


     

  • Titel Klima og bæredygtighed i undervisningen 
    Indhold

    Hvordan kan man som lærer arbejde med at skabe motivation og handlekompetence i praksis ud fra en tværfaglig klima- og bæredygtighedsdagsorden?

    I workshoppen, der er tilrettelagt af Klimaambassaden, taget vi udgangspunkt i viden fra tænketanken CONCITO og ser på, hvordan vi kan overføre den til en skolekontekst. 

    Vi sætter fokus på konkrete værktøjer, der kan bruges direkte i undervisningen samt vidensdeling.

    Kom og deltag og få viden og ideer med hjem til din undervisningspraksis.

    Læs mere om Klimaamabasaden her


    Tid og lokale

    Kl. 14-30 - 15.00 i lokale xx

    Workshopejer

    CONCITO Klimaambassaden, Stefan Bruse thor Straten, Projektleder

  • Titel Bæredygtig dannelse – hvordan?
    Indhold

    Danmarks Lærerforening  inviterer til en drøftelse af, hvad der skal til i folkeskolen og i undervisningen, førend eleverne dannes bæredygtigt. Kom og hør, hvordan Danmarks Lærerforening ser på bæredygtig dannelse i folkeskolen.

    Deltag - og lad os sammen blive klogere!

    Tid og lokale

    Kl. 14-30 - 15.00 i lokale xx

    Workshopejer

    Danmarks Lærerforening

  • Titel Fritidspædagogikkens bæredygtige fællesskaber
    Indhold

    Bæredygtighed er et demokratisk anliggende, og i det pædagogiske arbejde med bæredygtighed skal børn og unge betragtes som deltagere og medskabere.

    Det fritidspædagogiske arbejde giver mulighed for at anlægge et helhedsperspektiv på børn og unge og give dem mulighed for at udvikle sig sammen med andre. I bæredygtige fællesskaber, der kan tåle vægten – og modstå presset.
    Denne workshop stiller skarpt på, hvordan vi med fritidspædagogikken kan bidrage til at sikre at børn og unge udvikler bæredygtige fællesskaber. Fritidsområdet er presset, men rummer store potentialer. Forskere, pædagoger og centrale aktører vil give deres bud på, hvad der skal til, for at vi lykkes med det. 

    På baggrund af deres input drøfter deltagerne muligheder, og workshoppen munder ud i bud på, hvordan vi fra næste uge, kan arbejde endnu mere bæredygtigt med børn og unges fællesskaber.

    I workshoppen vil der være indlæg fra:

    • Anders Petersen, Lektor, Institut for Sociologi og Socialt Arbejde, Ålborg Universitet
    • Lea Ringskou, Lektor og koordinator for skole-fritidsspecialiseringen på pædagoguddannelsen, VIA
    • Nils Falk, tidligere lektor på pædagoguddannelsen Absalon, nu Ph.d-studerende på DPU
    • Elisa Rimpler /eller Lars Søgaard  /formand/FU medlem, BUPL
    • XX, pædagog fra praksis

    Moderator er Trine Ankerstjerne, skole- og fritidskonsulent i BUPL

    Tid og lokale

    Kl. 14-30 - 15.00 i lokale xx

    Workshopejer

    BUPL

  • Titel Skab en fælles forandring med verdensmålene i hænderne
    Indhold

    Hvordan kan verdensmål kan blive en fælles løftestang til praksisfaglig undervisning, samarbejde med lokalsamfund og virksomheder samt bidrage til karrierelæring og handlekraft?

    I denne workshop vil vi tage afsæt i to projekter i Efterskoleforeningen; Fælles Forandring, som er Efterskolernes Verdensmålsfestival og E2E med verdensmålene i hænderne, som er Efterskolernes Verdensmålsbrobygning. I begge projekter arbejder eleverne med verdensmål, omsætter ideer til handlinger enten via festivalen eller gennem projektaflevering. 

    Vi giver eksempler på konkrete måder at arbejde med verdensmål og dilemmaer i undervisningen og hverdagen. Du kan få metoder, idéer og værktøjer til hvordan elever udvikler handlekraft i mødet med praksisnære verdensmålsudfordringer hvor nøgleordene er motivation, engagement og elevinddragelse.

    Bliv klogere på skoler som ideelle læringsmiljøer for en mere bæredygtig fremtid, samt hvordan lokalområdet og samarbejdspartnere kan bidrage til at kvalificere arbejdet med verdensmål.

    Se evt. mere på www.faellesforandring.dk eller www.ibo-modellen.dk 

    Tid og lokale

    Kl. 14-30 - 15.00 i lokale xx

    Workshopejer

    Efterskoleforeningen

     

  • Titel Udeskole - muligheder og udfordringer i praksis
    Indhold

    Udeskole er en arbejdsmåde og undervisningsform, hvor man flytter dele af skolehverdagen ud i nærmiljøet.

    Udeskole indebærer regelmæssig aktivitet udenfor klasselokalet og giver eleverne anledning til at tage alle sanserne i brug, så de får personlige og konkrete erfaringer i mødet med virkeligheden.

    I denne workshop møder du Karen Seierø Barfod, der er ekspert i udeskole og hendes studerende. Du kommer til at arbejde 'hands-on' med udeskole og bliver klogere på, hvordan du selv kan flytte elever og undervisning mere udenfor.

    Husk tøj efter vejret og solidt godtøj

    Tid og lokale

    Kl. 14-30 - 15.00 i lokale xx

    Workshopejer

    Karen Seierø Barfod, lektor og udeskoleekspert, VIA Læreruddannelsen Nørre Nissum             

14.45 - 15.30 Eftermiddagens keynote


14.45 - 15.30 Keynote  Bæredygtighedens pædagogik,

Jonas Andreasen Lysgaard, phd og lektor ved DPU, AU 

Læs mere om Jonas' keynote her

15.30 - 15.45

Eftermiddagspause

Hent en kop kaffe på vej til din videns- og samtalesalon

15.45 - 16.30 Vælg din videns- eller samtalesalon

  • Titel FN's verdensmål - hvordan skal de fylde på skoleskemaet?
    Indhold og deltagere

    Skal FN's Verdensmål for bæredygtig udvikling på skoleskemaet som separat fag, indgå i valgfrie temauger - eller skal vi ophøje dem til det centrale grundlag for al skolens arbejde? Vi tager diskussionen.

    Deltagere:

    • Alexander von Öettingen, Rektor UC Syd
    • Andy Højholdt, Lektor, Læreruddannelsen KP
    • Gordon Ørskov Madsen, Formand DLF
    Tid og lokale Kl. 15.45 - 16.30 i lokale xx
    Modetator

     David Erichsen, moderator og direktør i Erichsen 

     

  • Titel Social bæredygtighed i praksis
    Indhold og deltagere

    Mange efterskoler slår sig op på linjer og profiler og tilbyder de stærke unge et ’bonus-år’, mens andre efterskoler tager et stort socialt ansvar for den gruppe af elever, der bakser med sociale og faglige udfordringer. Tilskuddet er det samme - er det rimeligt? Mød blandt andre:

    • Birte Ebbensgaard, forstander Kongensgaard Efterskole
    • Torben Vind Rasmussen, formand Efterskoleforeningen
    • XX
    Tid og lokale Kl. 15.45 - 16.30 i lokale xx

    Modetator

    Stina Vrang Elias, direktør DEA

     

  • Titel Sådan skal dét gøres! - veje til en bæredygtig skole
    Indhold og deltagere

    I denne videnscafe møder du tre skoler, der fortæller om erfaringer med at være verdensmålscertificeret 2030 Skole. 

    Cafeen indledes med et kort speak og en rammesætning af videns-cafeen ved Nikolaj Elf, leder af Center for Grundskoleforskning ved SDU.

    Herefter 'pitcher' og præsenterer de enkelte skoler kort deres særlige vinkel på arbejdet som 2030 Skole - og inviterer dig til at besøge deres bord i cafeen. Her har du mulighed for at høre om deres særlige erfaringer og stille spørgsmål til lærerne fra de tre skoler.
    Du møder:

    • Gjern Skole
    • Klarup skole
    • Christinelystskolen, Lemvig

    Det er organisationen CHORA 2030, der står bag 2030 Skolerne. CHORA 2030 har fokus på at omsætte ord til handling for at fremme verdensmålene. Det gøres gennem pilotprojekter, processer og partnerskaber, så alle inddrages og tager del i omstillingen.

    Læs mere om 2030 SKOLER her 

    Tid og lokale Kl. 15.45 - 16.30 i lokale xx

    Modetator

    Nikolaj Elf, leder af Center for Grundskoleforskning ved SDU.

     

  • Titel Er udeskole svaret på klimakrisen?
    Indhold og deltagere

    Præmissen for udeskole er at flytte skolen ud. Men er der overhovedet en sammenhæng mellem at møde matematikken i gummistøvler, læse digte med sand mellem tæerne - og så større forståelse for bæredygtighed? Eller er det en romantisk forestilling? 
     
    Denne samtalesalon undersøger, hvordan undervisning kan understøtte bæredygtig udvikling. Vi inviterer forskellige faglige eksperter, der skal gøre os klogere på, om og hvilke potentialer, der er i at undervise børnene udenfor, når målet er at opdragede til bæredygtig udvikling.

    Mød bl.a.

    • Karen Barfod, Phd, Lektor og Forskningsleder i Program for outdoorpædagogik, VIA 
    • Henrik Gretoft, leder af Kontoret for Bæredygtig Udvikling i Københavns Kommune 
    • Suna Christensen, antropolog og forfatter
    • Nadia Rathje, Ph.D. studerende AU, DPU og tidligere leder Den Grønne Friskole
    Tid og lokale Kl. 15.45 - 16.30 i lokale xx

    Modetator

    Andreas Rasch-Christensen, forskningschef VIA

     

  • Titel Bæredygtighed - hvad har det med os at gøre?
    Indhold og deltagere

    Hvordan inddrager vi børnene, så al snakken om bæredygtighed ikke ender i klimaangst og mismod - men derimod i handlekraft og børnenes oplevelse af at gøre en virkelig forskel?

    Det spørger vi om i denne samtalesalon, hvor vi både har inviteret kommercielle spillere, de fagprofessionelle - og børnene med.

    Mød:

    • Maria Baagøe Bové, facilitator, Transistor
    • Elever fra Klinkby skole og Christinelyst skole, Lemvig kommune
    • Trine Ankerstjerne, skole- og fritidskonsulent , BUPL
    • Camilla Camilla Balslev Nielsen, redaktør & Sekretariatsleder, ultra:bit. DR Event & Partnerskab
    Tid og lokale Kl. 15.45 - 16.30 i lokale xx

    Modetator

    Anja Bo

  • TitelBæredygtig udvikling - er det virkelig børnehavens ansvar?
    Indhold og deltagere

    Indhold på vej

    Tid og lokale Kl. 15.45 - 16.30 i lokale xx

    Modetator


16.30 - 17.00 Dagens bedste nyheder ...



16.30-16.50 Tre reportere opsummerer ’Dagens gode nyheder’ – og helt konkrete handlingsforlag til bæredygtig udvikling i et børneperspektiv.
  • XX 
  • Thomas Ravn-Pedersen, Verdens bedste nyheder
  • Mads Tudvad, Den grønne studenterbevægelse og Udannelser til Fremtiden

16.50-17.00

Brobygning til fredag:

Hvad kan vi glæde os til i morgen?

Anja Bo spørger Harald Mikkelsen, rektor VIA, hvad han ser mest frem til, når vi fredag debatterer ungdoms- og videregående uddannelse i et bæredygtighedsperspektiv.

 

18.00 - 00.00 Aftenens program

Uddannelsesdebatten runder dagen af med netværksmiddag og fantastisk koncertoplevelse. Det kræver særskilt billet. Køb dem her (link)

18.00 - 20.30 Netværksmiddag Køb billet her fra 1. maj

20.30 -21.30

Koncert med bandet Jonah Blacksmith

Glæd dig til at opleve Jonah Blacksmiths nærvær, uforfalsket spilleglæde og vedkommende sange.

Køb billet her fra 1. maj 

 

21.30 - 00.00

Fest og musik i folketeltet.

Alle er velkomne, det kræver ikke særskilt billet

 
 
Torsdag er der koncert med bandet Jonah Blacksmith