Intelligent uddannelse 


Temaet for Uddannelsesdebattens faglige folkemøde i 2024 - Intelligent uddannelse - giver os mulighed for at undersøge, hvordan det intelligente forhold er mellem dannelse, kunstig intelligens, faglighed, læring, trivsel, fællesskaber, undervisning og meget mere.

Fang os også gerne på LinkedIn og Facebook, hvor vi løbende rapporterer fra Uddannelsesdebatten.

De gæster Uddannelsesdebatten 2024

OPLÆG: Argumenter for mennesker

Hvad bliver menneskets rolle i en fremtid domineret af maskiner? Bliver vi erstattet af teknologien, og hvordan vil kunstig intelligens påvirke relationer, tillid og viden? Kan vi udvikle og fastholde menneskelige kvaliteter gennem intelligent uddannelse og dannelse, som måske kan sikre vores art en plads i fremtiden? 

Spørgsmålene er mange, når det gælder forholdet mellem mennesker og teknologi, og derfor har vi inviteret forfatter, fremtidsanalytiker og ekspert Christiane Vejlø til at svare på, hvordan filosofi, forskning, følelser og fællesskab skaber masser af argumenter for mennesker.

Christiane Vejloe

Christiane Vejlø

'Er maskinerne i gang med at udfordre selve det at være menneske?'

OPLÆG: Tillid, sammenhængskraft og mening i en tid med AI?

Hvordan bevarer vi evnen til at tænke med kunstig intelligens på sidelinjen? Det undersøger vi sammen med Mie Oehlenschläger, medlem af Etisk Råd, Trivselskommissionen og regeringens ekspertgruppe vedrørende tech-giganter. 

Mie Oehlenschläger slutter torsdagens faglige program med et oplæg om tillid, trivsel, sammenhængskraft og mening i uddannelse og dannelse.

Mie Oehlenslager

Mie Oehlenschläger

'Tab af menneskelig tænkning og trivsel må aldrig blive prisen for kunstig intelligens'

SAMTALE: Dannelse, faglighed og teknologi

Hvordan bidrager dannelse, teknologi og læring i egen ret og i samspil til intelligent uddannelse? Og hvilken rolle spiller teknologien i vores læring, dannelse og uddannelse i dag?

Det spørger vi Stefan Hermann, LIFE Fonden, Thore Husfeldt, ITU og Tine Wirenfeldt Jensen, ph.d. i læring om. De jonglerer sammen begreber som faglighed, viden, dannelse, teknologi og læring i deres samtale. I debatten sættes fokus på både frygten for negative konsekvenser af teknologiske fremskridt og fordele ved selv samme i ønsket om at give børn og unge de bedste forudsætninger i livet. 

Stefan Hermann

Stefan Hermann

'Forståelse af teknologi er mere end en kompetence. Det er en del af vores almene dannelse. '

Se, hvem du også kan møde på Uddannelsesdebatten 

Christina Barfod Høj
  • Christina Barfoed-Høj

  • Direktør hos EVA
Ane Qvortrup
  • Ane Qvortrup

  • Professor, Center for Gymnasie- og Erhvervsuddannelsesforskning
Kristian Toft
  • Kristian Toft

  • Direktør, DCUM
Jens Erik Kristensen
  • Jens Erik Kristensen

  • Dannelses- og uddannelsesforsker, DPU
Lotte Rod
  • Lotte Rod

  • Børne- og undervisningsordfører, Radikale
Line Gertsen
  • Line Gertsen

  • Moderator
Thore Husfeldt
  • Thore Husfeldt

  • professor, ITU
Stina Vrang Elias
  • Stina Vrang Elias

  • Direktør, Tænketanken DEA
Thomas Medom
  • Thomas Medom

  • Rådmand, Børn og Unge, Aarhus Kommune
Tine Wirenfeldt Jensen
  • Tine Wirenfeldt jensen

  • Ph.d. i læring, metodo.dk
Sofie Lippert
  • Sofie Lippert

  • Uddannelses- og forskningsordfører, SF

Uddannelsesdebatten er støttet af:

Region Midtjylland

Læs om Region Midtjylland
Lemvig Kommune

Lemvig Kommune

Læs om Lemvig kommune
Holstebro Kommune logo

Holstebro Kommune

Læs om Holstebro Kommune
VIA University College

VIA University College

Læs om VIA
Danmark Lærerforening deltager på Uddannelsesdebatten 2021

Danmarks Lærerforening

Læs om DLF
Gyldendal og Hans Reitzels Forlag logo

Gyldendal og Hans Reitzels Forlag

Læs om Gyldendal og Hans Reitzels Forlag
Foreningen Skolebyen Nørre Nissum

Skolebyen Nørre Nissum

Læs om Skolebyen Nørre Nissum
Frie Skolers Lærerforening

Frie Skolers Lærerforening

Læs om Frie Skolers Lærerforening
Forstå logo

Forstå

Læs om Forstå
Akademisk forlag logo

Akademisk Forlag

Læs om Akademisk Forlag