Torsdag - dagtilbud og grundskole

Vi bygger torsdagens program.

Men mød allerede nu keynote speakers og overvej, hvilke workshops og debatter du vil deltage i.

9:00-12:00 Åbningsdebat

Erik Flyvholm

Erik Flyvholm Borgmester i Lemvig Kommune

Erik Flyvholm byder velkommen og synger for, når Uddannelsesdebatten åbner med fælles morgensang

Mød undervisnings-ministeren

Hvorfor skal vi sætte dannelse i en tech-tid på dagsordenen?

Keynote speaker Ole Sejer Iversen

Computational Empowerment: (Ud)dannelse i en algoritme-centreret verden

Moderator Anja Bo

Hvad mener eksperterne?

Anja Bo spørger panelet:

Hvad ved vi nu – og hvad vil vi gerne have svar på i dag?

Lene Tanggaard

Dannelsens vogter: Lene Tanggaard

Hvordan forfølger vi dannelsesperspektivet i debatten?
Anja Bo sætter dagens vogter, professor Lene Tanggaard, i gang med opgaven...

12:00-13:00 Frokostpause

Fyld maven, køb en bog eller flyv med en drone...

Besøg vores bogmarked i frokostpausen

Har du en madbillet - gå direkte i kantinen

 

Du kan også købe mad i de studerendes streetfoodkøkken på folkepladsen
 
Mød en skør strømer og oplev flyvende droner på Folkepladsen

13:00-14:30
Vælg og find din workshop

  • 1. Ultra:bit - elever lærer dig at kode

    Ultra:bit er et storstilet lærings- og undervisningsprojekt, der sikrer hvert barn på en hel skoleårgang en unik mulighed for at lære kodning, teknologi og digital dannelse. Mød eleverne, hør om resultaterne - og kod dit eget navneskilt

    Tid: 13:00-14:30
    Lokale
    Workshopejer: CFU og Lemvig Kommune

    Over 4000 lærere og omkring 60.000 elever deltog sidste år i Ultra:bit-projektet. Gennem konkrete aktiviteter har eleverne kodet den lille micro:bit til at sørge for vanding af blomster, spillet sten, saks, papir mm. Teknologiforståelse og innovation har i den grad været i fokus hos eleverne og lærerne.

    VIA CFU og elever fra Lemvig Kommune vil i denne workshop fortælle om erfaringerne med micro:bit. Du vil opleve elever demonstrere nogle af deres projekter med micro:bit - og du vil selv under kyndig vejledning komme til at stifte bekendtskab med at kode en micro:bit.

    Projektet er et partnerskab mellem DR og CFU Danmark støttet af Industriens Fond. Læs mere om projektet her

    OBS! Der er plads til max 36 deltagere på workshoppen - og du skal helst medbringe en computer. 'Først til mølle' og dørene lukkes, når workshoppen går i gang.

  • 2. Hvad kan digitale teknologier i dagtilbud?

    I de sidste 10 år har digitale teknologier fundet vej helt ind i vuggestuer og børnehaver. Men hvad bidrager digitale teknologier med til de mindste børns læring, udvikling, trivsel og dannelse?

    Tid: 13:00-14:30
    Lokale
    Workshopejer: Forlaget Dafolo

    Hvordan inddrager vi digitale medier i vuggestue og børnehave, så leg og læring i børnenes fællesskaber kommer i fokus?
    Og hvordan bliver det pædagogiske personale klædt på til at reflektere over og arbejde i praksis med børn og digital teknologier? Det er de spørgsmål, vi stiller hinanden på workshoppen

    Steen Søndergaard, lektor på Københavns Professionshøjskole, indleder med et fagligt oplæg, der tager udgangspunkt i de bøger han har skrevet om emnet. Herefter introducerer Steen konkrete eksempler og hands-on-bud på, hvordan du og dine kolleger kan omsætte det digitale i dit dagtilbud.

    Steen Søndergaard, lektor på Københavns Professionshøjskole indleder med oplæg, der tager udgangspunkt i de bøger, han har skrevet om emnet. Herefter præsenterer han gennem workshoppens konkrete eksempler og hands on-bud på, hvordan digitale teknologier kan bidrage til god pædagogisk praksis i dagtilbud.


    Bogsalg: Det er muligt at købe Steen Søndergaards bøger og andre bøger om emnet på Dafolos stand på bogmarkedet


  • 3. X-lab: Skab responsive miljøer, der fremmer børns kreativitet og læring

    X-lab er stedet, hvor forskerer, fagprofessionelle og børn i fællesskab udforsker digitale teknologien gennem leg og læring. Deltag i denne hand-on-workshop og få en smagsprøve på hvordan.

    Tid: 13:00-14:30
    Lokale
    Workshopejer:  X-lab v/ Aalborg Universitet

    På trods af den voksende popularitet af digitale teknologier i uddannelsen har vi for øjeblikket kun lidt forståelse for de forhold og processer, der fremmer børnenes læring i digitalt berigede læringsmiljøer. 

    I denne Xlab-workshoppen møder du tre forskere, der sætter fokus på, hvordan design-baserede aktiviteter skaber forudsætninger for interesse-dreven skabelse. Og som har et kritisk blik på brugen af digitale teknologier og kreative materialer i daginstitutioner og indskoling.

    Workshoppen byder på hands-on aktiviteter, der vi udforsker koncepter, materialer og digitale teknologier – med andre ord, vi skal praktisere design ’doings’.

    Mød:

    • Eva Brooks, professor (mso), Instituttet for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet
    • Anders Kalsgaard Møller, adjunkt, Instituttet for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet
    • Tony Brooks, lektor på Instituttet for Arkitektur og Medieteknologi, Aalborg Universitet

     

  • 4. Hvordan skal vi bruge it og teknologi i grundskolen?

    Hvad er digital myndiggørelse og hvordan sikrer vi, at teknologien støtter didaktikken og ikke omvendt. Undervisningsministeriet præsenterer den afsluttende statusrapport fx svarer på disse spørgsmål.

    Tid: 13:00-14:30
    Lokale
    Workshopejer: Undervisningsministeriet

    Hvordan sikrer vi digital myndiggørelse af eleverne i grundskolen? Og hvordan og hvornår understøtter teknologi didaktikken? Det er sprøgsmål, vi arbejder med på Undervisningsministeriets workshop.

    Workshoppen indledes med oplæg Josina Moltesen, kontorchef i STIL (undervisningsministeriet) og oplæg fra fagprofessionelle (TBA). Målet er at skabe en debat, der både tager udgangspunkt i et overordnet og i et praksisnært blik på digitalisering og digital dannelse i grundskolen. 

    Undervisningsministeriet offentliggjorde i marts måned en statuspublikation, der også bringes i spil i workshoppen.

    Rapporten giver overblik over viden om og erfaringer med digitalisering af grundskolen og peger på de spørgsmål, vi bør overveje, når det handler om brugen af teknologi på undervisningsområdet.

  • 5. Teknologi handler også om mælkesyrebakterier 

    Teknologi handler også om køleteknik og fødevareproduktion. Få smagsprøver og didaktiske overvejelser over, hvordan 'engineering' kan bruges som metode, når målet er at brede teknologibegrebet ud for eleverne i skolen.

    Tid: 13:00-14:30
    Lokale: Biologilokalet i GEOS-bygningen
    Workshopejer: VIA Læreruddannelsen i samarbejde med Engineering i skolen

    Hvorfor skal mælken stå i køleskabet? Hvordan fremstiller vi yoghurt til veganere – og hvor finder vi nye mælkesyrebakterie? 

    Danmark har en meget stor mejeriindustri, som er afhængig af samspil mellem levende organismer og teknologi. Derfor er det vigtigt, at danske skoleelver lærer og forstår at teknologi handler om andet og mere end hurtigt WIFI og computerspil.

    Teknologi handler fx også om fødevareudvikling- og produktion. Og her kan ’Engiennering’ som metode være et brobyggende didaktisk greb.

    Workshoppen byder på smagsprøver og didaktiske refleksioner fra en gruppe lærerstuderende over engineering som undervisningspraksis. Samtidig præsenterer vi en række projekter, der sætter kød og blod på arbejdet med teknologi og fødevarer:

    På jagt efter bakterier: I et stort nationalt skoleprojekt indsamler elever prøver fra naturen og deres hverdag. Prøverne blev undersøgt af Novozymes for nye arter af mælkesyrebakterier. Hvad kom der ud af jagten? Workshoppen præsenterer de nyeste resultater.

    Køleteknologi: ’Hvorfor skal mælk stå i køleskabet?’  - det spørgsmål har været udgangspunkt for at arbejde med køleteknologi blandt de yngste elever på en skole i Give.

  • 6. LEGO Education - hands-on, minds-in...

    LEGO Fonden inviterer til en legende hands-on/minds-in workshop. Kom og bliv inspireret - og gå i dialog med andre om den legende, eksperimenterende skole

    Tid: 13:00-14:30

    Lokale:

    Workshopejer: LEGO Education & LEGO Foundation


    På LEGO-workshoppen får du som deltager et indblik i:

    • LEGO Fondens værdigrundlag, arbejde og erfaringer med leg og læring med både analoge og digitale materialer i skolekontekst
    • Eksempler på best practise og mulighed for at prøve forskellige materialer og teknologier egnet til læring gennem leg.

    Vi inviterer til fælles diskussion af, hvordan en legende, eksperimenterende skole kan være med til at danne børn og unge i en tech-tid.

     

"Lad os løfte debatten om digital dannelse til næste level..."

Vi bør forlader ringhjørnerne og diskussionen for og imod skærmen - og istedet tale om, hvordan vi hjælper børn og unge med at navigere i deres digitale virkelighed.

 

 

Læs mere om Stine Liv Johansens keynote

16:00-16:45
Videns- og samtalesaloner

  • 1. Hvad gør skærmen ved os? 

    I denne videnssalon inviterer vi forskellige faglige eksperters perspektiver og positioner indenfor, når vi spørger: "Hvad gør skærmen ved os..."

    Tid: 16:00-16:45
    Lokale
    Paneldeltagere

    • Peter Lauritsen, Professor, Aarhus Universitet. (Overvågning)
    • Mikkel Haarder, Direktør, EVA. (Motivation og Læring)
    • Ulla Dyrløv, Psykolog (Mental sundhed)

    Moderator: Louise Gade, Prorektor, VIA

     

  • 2. iPaden med i børnehave - hvad skal det gøre godt for?

    Skal Ipads og andre digitale teknologier have en plads i danske dagtilbud? Og hvilken? Eller er børnehaven digi-frit område, forbeholdt andre former for leg?

    Tid: 16:00-16:45
    Lokale
    Paneldeltagere

    • Stine Liv Johansen, Lektor Aarhus Universietet og medlem af Medierådet
    • Lasse Bjerg Jørgensen, BUPL
    • Annette Lind, Socialdemokratiet

    Moderator: Erik Hygum, VIA

  • 3. Ny teknologiforståelse i grundskolen - hvad skal de lære, hvordan skal det ske?

    'Teknologiforståelse' afprøves netop nu, som en ny typer faglighed på 46 danske skoler. Men hvad er det egentlig børnene skal lære? Og hvad er det for en forståelse af teknologi, der præsenteres for eleverne?

    Tid: 16:00-16:45
    Lokale
    Paneldeltagere:

    • Ole Sejer Iversen, Professor Aarhus Universitet
    • Claus Hjortdahl, Formand for Skolelederforeningen
    • Carolina Magdelene Meier, Alternativet
    • Rasmus Edelberg, Skole og forældre

    Moderator: Andreas Rasch-Christensen, Forskningschef, VIA

  • 4. 'Hvad er det, I ikke forstår?' Online adfærd og digitale fællesskaber 

    Børn og unges fællesskaber flytter i stigende grad ud i cyberspace. Hvad gør de digitale fællesskaber så attraktive? Og hvordan hjælper vi de unge med at færdes sikkert i dem?

    Tid: 16:00-16:45
    Lokale
    Paneldeltagere

    • Noemi Katzenelson, Professor og centerleder Center for Ungdomsforskning, Aalborg Universitet
    • Mette With Haagensen, Formand for Børnerådet
    • Jannie Moon Lindskov, Dansk center for undervisningsmiljø

    Moderator: XXX

    Der er så meget, vi voksne ikke forstår - men derfor skal vi alligevel blive ved med at prøve!

    Vi samler forskere og interesseorganisationer i en videnssalon - og får et indblik i de unges online adfærd og de sociale dynamikker, som er afgørende for trivsel og sunde fællesskaber. Også på de sociale medier. 

    Vi stiller skarp både på den professionelles rolle og på forældrerollen  - og ikke mindst de dilemmaer, man kan stå i som voksne omkring de unge. 

  • 5. Skærmen ud af skolen?

    [Frirumsdebat]

    Flere grundskoler og efterskoler gør erfaringer med forbud og regulering i brugen af skærm i skoletiden.
    Er disse skoler unødigt stramme, når de beder eleverne om at parkere telefonen? Eller forsvarer de bare fællesskabet og dannelsens sidste bastion? Og hvordan ser det moderne fællesskab mon egentlig ud?

    Tid: 16:00-16:45
    Lokale
    Paneldeltagere

    Moderator: Brian Salomonsen & Claus Rasztar, henholdsvis skoleleder og forstander på Jelling Friskole og uddannet Debatpiloter fra Frirummet

     

  • 6. Hvad kan vi lære af You-Tube-generationen?

    Hver dag følger 100.000-vis af børn og unge deres YouTube-helte - alt imens Ramasjang og Ultra forgæves lokker med sagligt og velproduceret indhold. Er det et demokratisk og dannelsesmæssigt problem? Og hvad kan vi lære af You-Tubernes evne til at motive de unge til at blive hængende?
    Tid: 16:00-16:45
    Lokale
    Paneldeltagere

    Moderator:
  • 7. Når vi siger teknologi – hvad mener vi så egentlig?

    Kom med på en rejse ind i teknologihistorien - og bliv klogere på, hvad vi kan vente af teknologien i fremtiden gennem en inspirerende samtale mellem tre teknologieksperter 

    Tid: 16:00-16:45
    Lokale
    Samtalesalon::

    • Ghita Andreasen, Direktør, Engineer the Future
    • Trine Reitz Bjerregaard, Chefredaktør på Ingeniøren og ing.dk
    • Keld Nielsen, lektor emeritus, institut for datalogi fra Aarhus Universitet og tidligere direktør for Energimuseet i Tange og for Steno Museet i Aarhus.

    Når vi taler teknologi, hvad taler vi så om? Er teknologi ikke meget mere end digitalisering? Og hvor meget skal lærere egentlig vide om forskellige teknologier for at kunne undervise i det?

    Ghita Wolf Andreasen, direktør i Engineer the Future og Trine Reitz Bjerregaard, chefredaktør for Nyhedsmagasinet Ingeniøren diskuterer, hvordan vi bør forstå teknologi anno 2019. Hvilke teknologiske strømninger sker i øjeblikket i samfundet og hvordan underviser man i dem?

    Keld Nielsen, lektor emeritus, institut for datalogi fra Aarhus Universitet deltager i samtalen og kommer med konkrete bud på, hvordan vi både kan give elever og studerende hands on-oplevelser med teknologien og samtidig få sparket gang i de kritiske diskussioner, der sikrer deres teknologiske dannelse.

     

17:00-18:30 Afrunding af torsdagen - hvad tar' vi med?

Oplæsning og interview...

Lone Hørslev læser op af sin digtsamling.

Imens undersøger Anja Bo data-poetens kritiske perspektiv på digital dannelse

 

Blev vi klogere?

Anja Bo inviterer politikerne på scenen.

Hun spørger: "Hvad fik vi svar på i dag – hvad I herfra"?

Vi bygger bro - mellem dag 1 og dag 2

Louise Gade, Prorektor VIA og Bjarne Grøn, Digitaliseringsdirektør VIA runder dagens formelle program af med en dynamisk dialog.

Hør dem bygge bro til fredag, hvor ungdomsuddannelser og de videregående uddannelser er i centrum.

 

 

Torsdag aften på Uddannelsesdebatten 

Fortsæt debatten og dyrk nye partnerskaber over netværksmiddagen.
Nyd koncerten med pop-spillemændende fra Folkeklubbens. Og slut af med en swingom i folketeltet

Tjek aftenens program... 

18:30: Netværksmiddag 

Vi nyder en netværksmiddag og et glas vin sammen - på kryds og tværs af professioner og partiskel. 

Alle er velkomne - men husk at købe billet.

20:30-21.30  Folkeklubben

Glæd dig til 'Fedterøv' og de andre melodiske numre fra de tre pop-spillemænd

Endnu en vinter med Folkeklubben